Η Παθογένεια της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Εντυπωσιακή και μάλλον αναμενόμενη είναι η ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) που δημοσιεύτηκε πρόσφατα (www.adip.gr)

Επειδή ο ρυθμός και το ποσοστό αποφοίτησης είναι βασικοί δείκτες της αποτελεσματικότητας της Ανώτερης και Ανώτατης εκπαίδευσης, οι ετήσιες εκθέσεις τόσο της ΑΔΙΠ όσο και των αντίστοιχων Αρχών των άλλων χωρών, θεωρούνται ουσιαστικοί δείκτες αξιολόγησης του επιπέδου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Μεταξύ των βασικών συμπερασμάτων για το 2014 για τα ελληνικά ΑΕΙ & ΤΕΙ, συμπεριλαμβάνονται τα εξής:

  • Από το σύνολο των δυνητικών πτυχιούχων, μόνο 3 στους 10 κατάφεραν να πάρουν πτυχίο.
  • Οι μισοί σχεδόν φοιτητές (47,2%) που αντιστοιχεί σε 191 χιλιάδες, δεν είχαν ξεπεράσει τον κανονικό χρόνο σπουδών τους.
  • 213 χιλιάδες φοιτητές (52,8%), βρίσκονταν πέραν των κανονικών εξαμήνων των σχολών τους.

Οι “λιμνάζοντες” φοιτητές αυξάνουν τον αριθμό των συνολικών φοιτητών και αλλοιώνουν την εικόνα της χώρας μας στη σχέση Φοιτητών/Διδασκόντων. Ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 18,6 φοιτητές προς ένα καθηγητή, στην Ελλάδα ο αριθμός αυτός ήταν το 2014 περισσότερο από δύο φορές μεγαλύτερος και συγκεκριμένα 44,5 φοιτητές προς έναν καθηγητή.

Η κατάργηση του ν+2 και η επανεγγραφή των “αιώνιων” φοιτητών, που δεν έχει αποτυπωθεί στην Έκθεση του 2014, θα αλλοιώσει ακόμη περισσότερο την εικόνα και θα επιβαρύνει σημαντικά τους δείκτες αξιολόγησης.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα χρειάζεται Συνολική Επανεξέταση, Νέα Στρατηγική και Αξιόπιστη Ηγεσία για να μπορέσει να διαχειριστεί την Αλλαγή αποτελεσματικά.

Η επαναξιολόγηση των στόχων, ο επαναπροσδιορισμός των κατευθύνσεων, η αναβάθμιση του επιπέδου σπουδών, η διασύνδεση της ακαδημαϊκής με τη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα και η συστηματική αξιολόγηση του έργου των διδασκόντων, αποτελούν ένα μόνο τμήμα των προτεραιοτήτων.

Βασικές επιδιώξεις είναι η έγκαιρη απόκτηση πτυχίων με αντίκρισμα, η προσήλωση στην Αριστεία και η κεφαλαιοποίηση της περιζήτητης γνώσης, που απορρέει από συγκεκριμένες σχολές των Ελληνικών ΑΕΙ & ΤΕΙ.


Η DASO διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και μοναδική εμπειρία στην ανάπτυξη μιας Διοικητικής Πλατφόρμας Αλλαγής – για λογαριασμό Πανεπιστημιακών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων – η οποία γεφυρώνει το χάσμα Κουλτούρας – Στρατηγικής, συγκλίνει τις Δεξιότητες με τις Ευκαιρίες και ευθυγραμμίζει τη Στρατηγική με τη Δομή, τις Διαδικασίες και το Ανθρώπινο Δυναμικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *