Η παθογένεια της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνεχίζεται…

Εντυπωσιακή αλλά δυστυχώς για ακόμη μία φορά αναμενόμενη είναι η ετήσια έκθεση της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση που δημοσιεύτηκε πρόσφατα (www.adip.gr)

Δέσμια του κράτους και των αλλεπάλληλων εμπνεύσεων των κατά σειράν υπουργών Παιδείας παραμένει η ελληνική παιδεία, με πιο εμφατικό παράδειγμα την κατάσταση στα ΑΕΙ.

Η μειωμένη χρηματοδότηση, ο μεγάλος αριθμός φοιτητών, η υψηλή αναλογία φοιτητών ανά διδάσκοντα, η παρατεταμένη διάρκεια σπουδών για το 42% των φοιτητών, η αδυναμία προσέλκυσης φοιτητών και διδακτικού προσωπικού από το εξωτερικό και οι δυσκολίες στην ανάπτυξη αποτελεσματικών διοικητικών υπηρεσιών (π.χ. φοιτητικής μέριμνας, διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, διασφάλισης ποιότητας) είναι τα σημαντικότερα προβλήματα, που περιορίζουν την αποτελεσματικότητα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Τα πιο ενδεικτικά ευρήματα της έκθεσης είναι τα εξής:

  1. Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό φοιτητών σε σχέση με τον πληθυσμό της (6,58%), καθώς και το μεγαλύτερο ποσοστό φοιτητών που σπουδάζει στο εξωτερικό (0,34%), από όλες τις ευρωπαϊκές χώρες.
  2. Οι φοιτητές με κανονική διάρκεια σπουδών αποτελούν το 58% των φοιτητών των πανεπιστημίων, ενώ οι φοιτητές με διάρκεια σπουδών πάνω από ν+2 έτη ανέρχονται στο 29% του συνόλου των εγγεγραμμένων φοιτητών.
  3. Η Ελλάδα εμφανίζει τη δεύτερη χειρότερη αναλογία φοιτητών/διδασκόντων (44,1 φοιτητές ανά διδάσκοντα) μεταξύ των χωρών της Ευρώπης.
  4. Η Ελλάδα εμφανίζει τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας στην Ε.Ε., τόσο στο σύνολο του πληθυσμού (23,6%) όσο και στους πτυχιούχους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης 25-34 (28%).
  5. Η φυγή των Ελλήνων σε πανεπιστήμια του εξωτερικού εμφανίζει αυξητική τάση.

Στον αντίποδα, οι πρωτοβουλίες των πανεπιστημιακών συντελούν στην τοποθέτηση της χώρας μας σε υψηλή θέση ως προς τις ερευνητικές επιδόσεις.

H ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, που επιτυγχάνεται στο πλαίσιο μιας πολύ ικανοποιητικής ερευνητικής δραστηριότητας, καθώς και άλλες χρηματοδοτήσεις από διεθνείς και εθνικούς φορείς για την εκτέλεση έργων έρευνας και ανάπτυξης, είναι ζωτικής σημασίας, έναντι της πολύ χαμηλής κρατικής χρηματοδότησης.

Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα χρειάζεται Συνολική Επανεξέταση, Νέα Στρατηγική και Αξιόπιστη Ηγεσία για να μπορέσει να διαχειριστεί την Αλλαγή αποτελεσματικά.

4πτυχο βασικών προτεραιοτήτων πρέπει να καταστεί:

  1. η χάραξη νέας Στρατηγικής
  2. η Κεφαλαιοποίηση της γνώσης
  3. η διασύνδεση της ακαδημαϊκής με τη διεθνή Επιχειρηματική κοινότητα
  4. η συστηματική Αξιολόγηση του έργου των διδασκόντων.

Τα πάντα είναι θέμα ανθρώπων, νοοτροπιών και κουλτούρας.

Πρέπει να φύγουν οι κουρασμένοι, να τελειώνουν οι παρέες και οι κολλητοί, να επιστρέψουν οι άριστοι, να αρχίσει να κλείνει η τρύπα του brain drain (ο χειρότερος φόρος που πληρώνει ένας λαός) και να συνδεθεί η ακαδημαϊκή πορεία με την αγορά εργασίας, αφού πρώτα καταφέρουμε να αναστήσουμε την αγορά εργασίας.

Δείτε την Έκθεση Ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης ΕΔΩ.


Η DASO διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία και μοναδική εμπειρία στην ανάπτυξη μιας Διοικητικής Πλατφόρμας Αλλαγής – για λογαριασμό Πανεπιστημιακών και Ερευνητικών Ιδρυμάτων – η οποία γεφυρώνει το χάσμα Κουλτούρας – Στρατηγικής, συγκλίνει τις Δεξιότητες με τις Ευκαιρίες και ευθυγραμμίζει τη Στρατηγική με τη Δομή, τις Διαδικασίες και το Ανθρώπινο Δυναμικό.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *