Αγορά Γαλακτοκομικών 2015-2025

Μία μακροοικονομική ανάλυση

Η ανάπτυξη της αγοράς των γαλακτοκομικών αναμένεται να επιβραδυνθεί τις επόμενες δεκαετίες, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Ενώ η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων στην ΕΕ και οι εισαγωγές γάλακτος θα αυξηθούν κατά 2,4% ετησίως έως το 2025, καθώς αναμένεται αντίστοιχη αύξηση της ζήτησης, η αύξηση αυτή θα είναι πιο αργή από τις προηγούμενες δεκαετίες.

Συγκριτικά και ενώ η προηγούμενη ετήσια αναπροσαρμογή ήταν περίπου 1,9 εκ. τόνοι, η αύξηση για τις επόμενες δεκαετίες δεν θα υπερβεί τους 1,4 εκ. τόνους ανά έτος. Επί της ουσίας δηλαδή 500 χιλιάδες τόνοι θα χάνονται κάθε χρόνο για τα επόμενα 10 χρόνια.

Η παγκόσμια αγορά αναμένεται να παραμείνει σε λεπτή ισορροπία την επόμενη 10ετία, δεδομένου ότι μόνο το 7,5% της παγκόσμιας παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων θα διαπραγματεύεται μέχρι το 2025. Αυτό σημαίνει ότι ο κίνδυνος έντονου επηρεασμού των τιμών των γαλακτοκομικών προϊόντων από ενδεχόμενες βραχυπρόθεσμες ανισορροπίες στην αγοράς, παραμένει ενεργός και υπαρκτός.

Οι τρέχουσες χαμηλές τιμές για το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι κυρίως αποτέλεσμα μιας παγκόσμιας αύξησης της ζήτησης, παρόλο που η Κίνα άρχισε να μειώσει τις αγορές της και η Ρωσία εξακολουθεί να απαγορεύει τις εισαγωγές. Η ζήτηση ωστόσο, από άλλες περιοχές του κόσμου έχει αυξηθεί σημαντικά και αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο, ωθούμενη από την αύξηση του πληθυσμού και την αλλαγή στις διατροφικές συνήθειες υπέρ των γαλακτοκομικών προϊόντων. Επιπλέον, οι κινεζικές εισαγωγές αναμένεται ότι θα αρχίσουν και πάλι να αυξάνονται.

Οι τιμές του γάλακτος αναμένεται να ανακάμψουν σε μέτρια επίπεδα και σε σύντομο χρονικό διάστημα, προτού αυξηθούν περαιτέρω κατά μέσο όρο περίπου στα 360 €/τον κατά τα τελευταία πέντε έτη της συγκεκριμένης περιόδου και σύμφωνα με τις προσδοκίες της παγκόσμιας γαλακτοκομικής αγοράς.

Στα επόμενα 10 χρόνια, το μισό περίπου της πρόσθετης ποσότητας γάλακτος που θα παράγεται στην ΕΕ, θα μπορούσε εν δυνάμει να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή SMP (skimmed milk powder) και περισσότερο από το 30% στην παραγωγή τυροκομικών. Όσον αφορά το SMP το μεγαλύτερο μέρος της επιπλέον ποσότητας θα εξάγεται, ενώ τα επιπρόσθετα τυροκομικά θα παραμένουν στην εγχώρια κατανάλωση.

Η παραγωγή τυριού θα αυξηθεί κατά περισσότερο από 1 εκατομμύριο τόνους

Η μεγαλύτερη διαθεσιμότητα γάλακτος σημαίνει περισσότερο τυρί και βούτυρο και σύμφωνα με την έκθεση εκτιμάται αύξηση κατά περίπου 1,15 εκ τόνους τυριού την επόμενη δεκαετία. Η συνολική παραγόμενη ποσότητα στην ΕΕ θα φθάσει τους 11,2 εκ τόνους το 2025.

Το success story των τυροκομικών θα προέλθει από την εγχώρια αγορά, δεδομένου ότι περισσότεροι Ευρωπαίοι και οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο χρησιμοποιούν το τυρί σε σάντουιτς, πίτσες και άλλα είδη τροφίμων.

Αναμφίβολα οι εξαγωγές τυροκομικών έχουν επηρεαστεί από την καθιέρωση της ρωσικής απαγόρευσης, καθώς η Ρωσία ήταν ο κύριος πελάτης της ΕΕ στο τυρί αντιπροσωπεύουν πάνω από το 30% των εξαγωγών της. Παρόλα αυτά τα μεγάλα χονδρεμπορικά δίκτυα κατάφεραν να κατευθύνουν ένα σημαντικό ποσοστό των εξαγωγών τους προς άλλους προορισμούς – κυρίως ΗΠΑ, Ιαπωνία και Νότια Κορέα.

Έτσι το 2015 οι εξαγωγές τυριού αναμένεται να αγγίξουν τους 700 χιλιάδες τόνους, ποσότητα η οποία είναι μόνο 13% κάτω από τα επίπεδα του 2013.

Την τελευταία δεκαετία στην ΕΕ-15, η κατά κεφαλήν κατανάλωση τυριού αυξήθηκε κατά περίπου 1Kg και έφτασε τα 19,8 Kg. Η έκθεση προβλέπει μία περαιτέρω αύξηση κατά 0,8 Kg την επόμενη δεκαετία, οδηγώντας έτσι την κατά κεφαλήν κατανάλωση τυροκομικών στα 20,9 Kg στη ΕΕ-15 στο τέλος του 2025. Τα σκήπτρα εξακολουθούν να κρατούν η Γαλλία ακολουθούμενη από τη Ελλάδα με κατά κεφαλήν καταναλώσεις 40% υψηλότερες από το μέσο όρο της ΕΕ-15.

Η παγκόσμια αγορά γιαουρτιού θα ξεπεράσει τα $55 δις

Η συνολική παγκόσμια αγορά γιαουρτιού εκτιμάται σε περισσότερο από $55 δις με την ακόλουθη κατανομή: Ευρώπη 39%, Ασία/Ειρηνικός 28%, Βόρεια Αμερική 15%, Νότια Αμερική 13% και Μέση Ανατολή/Αφρική 5%.

Για σχεδόν μια δεκαετία, το ελληνικό και το “ελληνικού στυλ” γιαούρτι υπήρξε η κινητήρια δύναμη πίσω από την ανάπτυξη της κατηγορίας στη διεθνή αγορά. Το ενδιαφέρον για το ελληνικό γιαούρτι έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο και έχει εμπνεύσει μια νέα γενιά υψηλής πρωτεΐνης προϊόντων.

Συνεχείς καινοτομίες, εισαγωγή νέων γεύσεων, νέες συσκευασίες, νέες τεχνολογίες και επεκτάσεις των παραγωγικών γραμμών έχουν συμβάλει στο φαινόμενο ελληνικό γιαούρτι.

Πατήστε ΕΔΩ για να δείτε τη Μακροοικονομική Απεικόνιση.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *